مرداد ۱۳, ۱۳۹۵ اتمام نظردهی

بازاریابی ۵ بعدی، علم نوین بازاریابی

نوشته شده توسط :admin درمرداد ۱۳, ۱۳۹۵

نویسنده و مترجم:
مجید مجیدی
مدیر آژانس برندینگ دوبال
کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک ،دانشجوی دکترای کسب وکارDBA

قسمت اول: باورهایتان را عوض کنید!

همیشه این سوال مطرح است آیا ما واقعا تصمیمات خود را آگاهانه میگیریم یا تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی هستیم؟

امروزه با وجود علم عصب شناسی و علوم ترکیبی مثل بازاریابی عصبی و گسترش تحقیقات و مطالعات در زمینه عوامل موثر در تصمیم گیری، اطلاعات ما نسبت به گذشته افزایش یافته است.

در ادامه به بررسی یکی از جدیدترین کتابهای دنیا در زمینه شناخت عوامل موثر بر تصمیم گیری میپردازیم که دریچه ای جدید برای درک حقایق نهفته در تصمیمات ما را آشکار میکند.

نکات این کتاب که در مجموعه مقالاتی خدمت خوانندگان ارایه میشود روشهای متفاوت برای تسخیر ذهن مشتریان در اختیار بازاریابان و فروشندگان قرار میدهد.

کتاب “احساس ” (Sensation) نیز مثل دو کتاب پرفروش “نابخردی های غیر قابل پیش بینی” دن آریلی و “هوش عاطفی ” دنیل گلمن یک دیدگاه جدید و مکمل برای رفتار انسانی است. این کتاب توضیح میدهد چگونه اداراکات جسمی به طور ناخوآگاه بر تصمیم هر کدام از ما تاثیر میگذارد.

پروفسور Thalma Lobel مجموعه ای گسترده از مطالعات جذاب را جمع آوری کرده است و کتابی سرشار از حقایق و یافته های تعجب برانگیز و روشن گر را ارایه نموده است همچنین خود نویسنده نیز این آزمایش ها را مجددا تکرار  و تحلیل خود را ارایه کرده است.

هدف اصلی کتاب این است که شما را تکان بدهد! .

هرچند ما ادعا میکنیم تصمیمات ، قضاوت ها و ارزش ها خود را آگاهانه در نظر گرفته ایم اما در واقع این موارد از محیط بیرونی نیز به اندازه ذهن ما اثر میپذیرند. کتاب “احساس” شما را برای ارزیابی این نیروی های موثر بیرونی قدرتمند میکند تا بتوانید تصمیمات بهتری در هر بخش از زندگی شخصی و کاری خود بگیرید.

در ادامه خلاصه ای از کتاب که بر اساس سخنرانی نویسنده در  شرکت گوگل است خدمت دوستان گرامی ارایه میشود.

چگونه احساسات و اداراکات جسمی روی رفتار، تفکرات، احساسات، قضاوت ها و تصمیمات ما اثر میگذارد؟

برای درک بهتر این موضوع باید کمی درباره ادراکات فیزیکی (Embodies cognition) بدانیم. ادارک فیزیکی توضیح میدهد که احساسات و رفتار و تفکرات ریشه در تجربیات احساسی و وضعیت های جسمی ما دارد. و بیان میکند چگونه ادراکات فیزیکی که ما ار طریق قوای  پنج گانه دریافت میکنیم بدون آنکه بدانیم روی ما تاثیر میگذارد.

یکی از بهترین مثال های این ادراکات فیزیکی استفاده از مفاهیم استعاره ای در صحبت هاست. هنگامی که درباره استعاره های کلامی موجود در زبان ار قبیل شخصیت گرم، مذاکره کننده نرم، زندگی سخت، وجدان پاک و … بررسی دقیقی انجام میدهیم متوجه میشویم که مفاهیم انتزاعی در اصل مفاهیم واقعی ناشی از تجربیات ادراکی ما را توصیف میکنند.

در ادامه یافته های حاصل از آزمایش ها بیان میشود که توضیح میدهد استعاره های کلامی صرفا برای درک بهتر صحبت ها نیستند بلکه نشان میدهد چگونه احساسات فیزیکی  با رفتار ، تفکرات و عواطف ما مرتبط است.

  1. تاثیر دمای دریافتی (سرما و گرما ) بر تصمیم ما

۱٫۱ قهوه گرم یا سرد؟

(این آزمایش توسط ویلیام و بارگ در سال ۲۰۰۸ انجام شده است)

در این تحقیق آزمایشگر در حالی که در آسانسور در حال ثبت نام افراد بود فنجان قهوه خود را به آنان میداد در حالی که به نیمی از آزمایش شونده ها فنجان قهوه و به نیمی دیگر فنجان قهوه ای سرد میداد و دوباره از انها گرفت.

سپس هر دو گروه به آزمایشگاه میرفتند و از آنها خواسته شد شخص الف را ارزیابی کنند

نتیجه : افرادی که قهوه گرم دریافت کرده بودند شخص الف را با صفاتی مرتبط با شخصیت های خون گرم(دوستانه و خوب) بود توصیف کردند درحالی که وقتی از آنها سوال شود آیا لیوان قهوه گرم تاثیری در ارزیابی آنها داشت از تاثیر فیزیکی که بر آنها ایجاد شده بود اگاه نبودند.

۱٫۲ کیسه آب گرم یا سرد؟

(این آزمایش توسط ویلیام و بارگ در سال ۲۰۰۸ انجام شده است)

از افراد خواسته شد یک کیسه آب را در دست بگیرند در حالی که به نیمی از شرکت کنندگان کیسه آب گرم و به نیمی دیگر کیسه آب سرد داده شد و به آنها گفته شد این کار به عنوان بخشی از تحقیقات بازاریابی یک شرکت است و از آنها سوالاتی پرسیده شد . در انتها برای تشکر از آنها خواسته شد یک هدیه برای خود یا برای دوست خود انتخاب کنند

۷۵درصد کسانی که کیسه آب سرد در دست گرفته بودند هدیه را برای خودشان انتخاب کردند و تنها  ۲۵درصد هدیه را برای دوست خود انتخاب کردند.

در حالی که ۴۶ درصد از شرکت کنندگانی که کیسه آب گرم در دست گرفته بودند برای خودشان هدیه انتخاب کردند و ۵۴ درصد برای دوست خود هدیه برگزیدند.

نتیجه : حرارت آب که از طریق کیسه آب گرم به فرد منتقل شده بود منجر به بروز رفتاری گرم و دوستانه در فرد شد.

در قسمت های بعدی یافته ها و آزمایشات جالبی در زمینه مفاهیمی دیگر مثل تاثیر وزن ، رنگ ، نرمی و سختی و … بر تصمیمات ارایه خواهیم کرد.

منتظر یافته های شگفت انگیزی باشید.

مجید مجیدی

(م.مجیدی)

mr.majidi90@yahoo.com

www.mmajidi.ir

طراحی سایت و بهینه سازی توسط dobal Logo
avanco.ir © 2016