هفت کللید طلایی خرید
بهمن ۱۸, ۱۳۹۵ اتمام نظردهی

هفت کلید طلایی خرید هوشمندانه

نوشته شده توسط :admin دربهمن ۱۸, ۱۳۹۵

۷ کلید طلایی خرید هوشمندانه

در حال نزدیک شدن به خریدهای شیرین عیدانه هستیم. فروشگاه ها اجناس جدید را با طرح های زیبا ارایه می کنند و محصولات چشم نواز خودنمایی می کنند و فروشندگان خوش برخورد ما را به فروشگاه دعوت می کنند. ما هم با خوشحالی خرید می کنیم و همه با هم شاد هستیم. اما یک لحظه صبر کنید! آیا گاهی شما هم حس می کنید کالایی را گران خریده اید یا کیفیتی مطلوبی نداشته است یا این محصول مورد نظر شما نبوده است؟ پس چرا آن را انتخاب کردیم؟ تعجب نکنید این اتفاقی است که برای همه ما میفتد و در این مقاله با ۷ ترفندی که برخی فروشندگان برای ترغیب مشتریان استفاده می کنند آشنا خواهیم شد:

۱- گزینه طلایی

به یک لباس فروشی مراجعه می کنید و فروشنده در ابتدا به شما دو سه مدل لباس نشان می دهد که قیمت های بالا و کیفیت پایین دارند و شما احساس می کنید این لباس واقعا نمی ارزد و درست زمانی که شما ناامید از یافتن گزینه مطلوب خود هستید گزینه طلایی رونمایی می شود! لباسی با کیفیت و قیمت مناسب که البته در قیاس با نمونه های قبلی ارزشمندتر است و شما با خود فکر میکنید اگر قرار است پول بدهم همین گزینه بهترین است و در نتیجه لباس را با کمی تخفیف خرید می کنید و خوشحال از انتخاب درست خود از مغازه خارج می شوید!
در اینجا از تکنیک گزینه های کاذب استفاده شده است. گزینه های اولیه نه مدنظر شما بوده است و نه هدف فروشنده، بلکه ذهن شما را برای انتخاب گزینه آخر که معقول تر از بقیه است آماده کرد تا به راحتی تصمیم بگیرید.
راه حل:
پیش از تصمیم به خرید، نوع دقیق محصول و ویژگی های مطلوب و همچنین بودجه مدنظر برای خرید را تعیین کنید و در فروشگاه های نقاط مختلف شهر محصول را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید کنید تا اسیر گزینه های کاذب نشوید.

۲- مدیون سازی

وارد یه فروشگاه می شوید تا یک شلوار بخرید. فروشنده قبل از اینکه شما کلامی بر زبان بیاورید ۳ مدل لباس روی پیشخوان قرار می دهد و اصرار می کند شما امتحان کنید. در حین صحبت ۴ مدل دیگر لباس جدید به شما پیشنهاد می دهد و ناگهان با ۱۰ مدل لباس که روی میز است برخورد می کنید و از سر خجالت و شرمندگی فروشنده هم که شده است با خود می گویید: “خیلی زحمت کشیده است اگر خرید نکنم درست نیست!” و به ناچار به یک گزینه رضایت می دهید.
در این مورد شما درگیر تکنیک مدیون سازی شدید؛ فروشنده خوش برخورد و مهربان و همراه و این تعداد گزینه زیاد شما را شرمنده و مدیون می کند که حتما خرید کنید.
راه حل:
نگران ناراحتی فروشنده نباشید. شما ویژگی های محصول مورد نظر خود را بیان کنید و اگر ۱۰ پیشنهاد هم روی میز بود و مطلوب شما نبود به دور از خجالت، از صبر و مهربانی فروشنده تشکر کنید و به سراغ گزینه مطلوب خود بروید.

 

۳- گرانی که ارزان شد

یک تلفن همراه ۲ میلیون تومانی می خرید و قبل از اینکه خرید شما نهایی شود فروشنده پیشنهاد یک قاب محافط گوشی به ارزش ۹۰هزار تومان می کند. اگر شما بگویید که گران است به راحتی پاسخ می شنوید : “آیا برای محافطت از یک گوشی ۲ میلیون تومانی یه قاب۹۰هزار تومانی ارزشی ندارد؟” و شما ناچار از این استدلال منطقی می پذیرید. اما اگر فقط می خواستید یک قاب محافظ بخرید احتمال کمتری داشت قاب گوشی ۹۰هزار تومانی را انتخاب کنید.
فروشنده این بار از ترفند مقیاس استفاده کرده است و کالایی که در مقایسه با محصول اصلی بی ارزش است را ارایه می دهد تا شما به راحتی بپذیرید.

راه حل:

کالای اصلی را خرید کنید هزینه را پرداخت کنید و سپس فارغ از ارزش محصول اصلی، درباره کالاهای جانبی تصمیم گیری کنید حتی می-توانید یک روز دیگر برای خرید این لوازم جانبی اقدام کنید.

۴- شاگرد بیچاره

محصول خود را انتخاب می کنید به مرحله پرداخت هزینه و تخفیف گرفتن که می رسد فروشنده اعلام می کند شاگرد مغازه است و اجازه ندارد بیشتر تخفیف بدهد و اگر تخفیف زیاد بدهد جریمه می شود. اگر هم کمی با او همدلی کنید متوجه می شوید یک خواهر دم بخت و مادر مریض هم دارد. دل شما برای او کباب می شود و اصلا تخفیف گرفتن را بیخیال می شوید!
در اینجا از تکنیک اختیار محدود با چاشنی مظلوم نمایی استفاده شده است تا شما از لحاظ منطقی و احساسی مجاب شوید که امکانی برای تخفیف گرفتن وجود ندارد.

راه حل:

اگر تخفیف مورد نظر خود را گرفتید که مشکلی نیست اما اگر همه چیز به صاحب مغازه و مدیر فروشگاه ارجاع می شود، درصورتی که مدیریت در محل حضور داشت مستقیم با او صحبت کنید در غیر اینصورت سوال کنید: “جه زمانی مراجعه کنم که با مدیریت صحبت کنم تا مشکلی برای شما پیش نیاید و من هم تخفیف موردنظر خودم را بگیرم”. خواهید دید که برخورد فروشنده متفاوت می شود

۵- تحقیر

یکی از لباس های ردیف بالای مغازه را انتخاب می کنید و با برخورد سرد و کمی با چاشنی تمسخر فروشنده مواجه می شوید که این نمونه خیلی گران است بعید می دانم شما بخرید! شما که حس می کنید غرورتان آسیب دیده است با اصرار همان گزینه را می خواهید تا اثبات کنید خلاف نظر فروشنده می توانید لباس را بخرید.
شما درگیر دام تحقیر شده اید و از نظر روانشناسی کودک درون شما ضربه خورده است و برای اثبات توانایی خود به همان گزینه حتی اگر اشتباه باشد رضایت می دهید.

راه حل:

در خرید خود ابتدا دو سه گزینه کاذب را که واقعاَ مدنظر شما نیست انتخاب و بررسی کنید و پس از بررسی گزینه های اولیه با حالتی بی تفاوت و متاسف اعلام کنید این گزینه ها جذاب نبودند و در همین لحظه انتخاب نهایی و مدنظر خود را اعلام کنید.

۶- کمیابی

در حال انتخاب یک لباس هستید که فروشنده اعلام می کند از این مدل فقط ۲ نمونه باقی مانده است و در همزمان فرد دیگری سراغ همان لباس را می گیرد و شما حس می کنید فرصت کم است و انتخاب محدود و سریع همان لباس را انتخاب می کنید و خوشحال هستید تا اینکه فردا از جلوی مغازه عبور می کنید و متوجه می شوید ۱۰ مدل از همان لباس در فروشگاه است.
تکنیک کمیابی یکی از تکنیک های پرکاربرد در فروش است که باعث می شود شما به حالت اضطرار بروید و بخواهید سریعتر این انتخاب را نهایی کنید.

راه حل:

هرگز در اضطرار و عجله خرید نکنید و هر محصول را در ازای ارزش واقعی آن بسنجید و مطمئن باشید با این تعداد بالای فروشگاه در شهر ها بعید است اگر نخرید دیگر پیدا نشود!

۷- فروشنده خوب، فروشند بد

فرض کنید یک دست کت و شلوار انتخاب کرده اید و قیمت آن را می پرسید. یکی از فروشنده ها قیمت اول را بالا اعلام می کند و هنگامی که شما درخواست تخفیف می کنید با سردی نمی پذیرد تا فروشنده دوم وارد ماجرا می شود و به عنوان طرفدار شما کمی قیمت را کاهش می دهد و شما محصول را می خرید.
این مثالی از تکنیک معروف و قدیمی پلیس خوب، پلیس بد است که ابتدا شما با یک فرد مخالف و منفی روبرو می شوید و سپس یک فرد مهربان وارد صحنه می شود که حامی شماست.

راه حل:

خیلی ساده! منتظر پلیس خوب نمانید، شما کار خودتان را بکنید و قیمت مدنظرتان را مطرح کنید.
اگر شما هم چنین تجربیاتی در برخورد با فروشندگان داشته اید امری طبیعی است که همه با آن سر وکار داشته ایم. بیان این راهکارها به این معنی نیست که فروشندگان دنبال فریب دادن شما هستند بلکه در هر کاری تکنیک هایی وجود دارد که با شناخت آنها می توانید انعطاف بیشتری داشته باشید و تصمیم های بهتری بگیرید. امیدوارم با تسلط به این ترفندها در آینده خریدهای هوشمندانه تری انجام دهید و پول خود را برای لذت های بیشتر و پایدارتر هزینه کنید.
مجید مجیدی

طراحی سایت و بهینه سازی توسط dobal Logo
avanco.ir © 2016